De winkel is geopend!

7 december 2014 - Mbour, Senegal

Oh ja, hoe het hier in Senegal gaat. Het gaat best goed. We hebben een winkel en de winkel heeft klanten. We, of eigenlijk Maïmouna en haar zusje en broertje (die bij ons wonen) verkopen van alles. Brood (stokbrood), snoep, frisdrank, ijs, koffie, thee, limonade, parfum, schoenen, kleren, zeep, wasmiddel, shampoo, tennisrackets, koekjes, chips, yoghurt, melk, water, suiker, meel, rijst, aardappelen, maïs, tomatenpuree, chocoladepasta, uien, sigaretten, spaghetti, cake, eieren, verlengsnoeren, lucifers, aanstekers…  Best een boel eigenlijk. De dag begint vroeg. Om 7 uur komt de bakker de broden brengen en niet veel later komen de eerste klanten. Ik zit dan nog wakker te worden met een kopje koffie en een krantje. De kinderen worden iets na half 8 opgehaald door een gammele taxi, die ze naar school brengt. Daarna, als het krantje uit is en sigaret op, ga ik water putten, een liter of zeventig. Het meeste gaat op de plantjes en een liter of vijftien is voor het dagelijkse drinkwater. Dat wordt eerst door een filter gegooid, voordat het geconsumeerd wordt. Is dat gedaan, dan ga ik achter de computer. Ben druk bezig met dat boek van mijn vader, de genealogie van het geslacht Merkx. Had de afgelopen week wel een ‘writers block’. Snapte echt niet meer wie wie was. Dat heb ik nu weer op orde, dus ik kan weer los de komende tijd. Tussen het schrijven door ben ik ook een beetje in de tuin bezig. Er staan nu paprikaplantjes, bonen, tomaten, courgette, knoflook en meloen in de tuin (de komkommer is dood, snik). Als er geoogst is, kan het weer verkocht worden in de winkel. Weg inkoopkosten. Verder hebben we eergisteren de eerste schorpioen ontmoet voor het huis. BOEM BOEM PLAT! Oh ja, ik heb ook een fiets. Voor ik ga fietsen, moet ik eerst de bomen in de buurt waarschuwen… Kom niet te dichtbij, anders zwaait er wat… Zal dan wel een zwaailicht zijn van een ambulance. Het is nu ietsje koeler aan het worden.. zo’n 30 à 35 graden overdag, en het zeewater is ook brrr, een beetje à la Noordwijk in de zomer, maar dan iets minder koud.. Toch ga ik de Nieuwjaarsduik doen. Je bent een bikkel of je bent het niet hè. Maar eerst Kerstmis. Binnenkort de winkel versieren. Gezellie gezellie.. Nou mensen, het beste en tot de volgende keer! Wie weet zit ik dan wel ergens in het Amazone-oerwoud…

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mariska O:
    21 december 2014
    Hai Joost, fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat ! Ik wens jullie fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2015 !
  2. Merk X:
    22 december 2014
    Dank je Mariska! Het gaat inderdaad prima hier. Alles okay daar? Jij ook hele fijne Kerstdagen en een fantastisch 2015! Ga je nog een nieuwjaarsduik nemen? Wij wel! De zee is wel een beetje frips, maar je bent een bikkel of niet hè. Groetjes van Joost