Usumani Pyromani

16 november 2015 - Mbour, Senegal

Gisteren was het zondag en - ondanks de voorgeschreven zondagsrust - ging ik naar het land om de plantjes water te geven. "Wij laten ons de wet niet voorschrijven!" Afijn, ik was al snel klaar met water geven, want zoveel groeit er nog niet. Ik besloot dus maar een nieuw veldje vrij te maken van onkruid, riet en al dat soort zooi. Het bleek al snel dat ik op een verkeerde plek bezig was. Overal lagen plakken cement.. Gewoon doorgaan met het veldje, want "Wij laten ons niet uit het veld slaan!" Na een half uurtje kwam mijn compagnon Ibrahima een kijkje nemen. Dus ik vertel hem van de cementbrokken, waarop hij zegt: "deze plek is niet goed. Binnenkort zal ik deze kant wel kaal kappen. Jij kan beter verderop een veldje beginnen." Hij wees naar een plek, waar hij een paar weken geleden al het lange gras en de rietstengels had neergeslagen. Het was een plantaardige 'Killingfields'. "Als je die droge zooi verbrandt, heb je goeie grond daarna", vertelde hij nog.

Ibrahima ging er weer vandoor en ik ging een goeie plek zoeken voor mijn tuintje. Daarna schoof ik de droge zooi bij elkaar op een hoopje en checkte de windrichting. De wind blies richting de muur en dat was goed in mijn ogen. Aan de andere kant stond nog een woud van riet en wilde plantengroei. Dat moest natuurlijk niet ten prooi vallen aan de vlammen, want vuur moet wel beheersbaar blijven. Ja toch? Afijn, ik stak het aan en knetter knetter, dat fikte meteen goed. En toen draaide de wind.

Zut alors! De vlammen begonnen over te slaan naar 'het woud van riet'. Niet geheel onvoorbereid sloeg ik met m'n schep op de eerste vlammetjes. Een ongeluk komt nooit alleen: mijn schep brak af bij de eerste klap. Fuck... snel water putten! Iedere keer als ik met een emmer water aan kwam rennen, was het vuur groter... Hmmm, water naar de vuurzee dragen. Dat zet geen zooden aan den dijck... Ik zag dat het vuur zich nu ook in andere richtingen begon te verspreiden.. en ik had geen andere opties dan als een gek doorgaan met water putten en proberen bepaalde vuurrichtingen te blokkeren. Terwijl ik stond te putten, hoorde ik een monsterlijk gebrul achter mij. Ik keek om en zag Inferno, het monster met de likkende vuurtongen. Op dat moment ging de poort open. De mensen uit de buurt hadden het lawaai ook gehoord en schoten te hulp. Vijf gasten vielen nu het monster aan met water. Het vuur stortte zich daarna volledig op 'het woud van riet'. Dat was echter niet zo droog als het reeds gekapte stuk en dus stokte het vuur enigszins. Het begin van het einde van de brand.

Na afloop bedankte ik de hulptroepen en nam de schade op. Geen schade. Al het droge riet was verbrand en het woud was flink uitgedund. Ik maakte dus een nieuw akkertje op de verbrande grond (nadat ik eerst mijn schep had hersteld) en hield het daarna voor gezien. Ik bracht de schep naar het huis van mijn schoonmoeder en daar trof ik Ibrahima aan. Hij was attaaya (thee) aan het zetten en vroeg me: "en, heb je een stukje verbrand?"

1. Marcel:
    16 november 2015
    Wel een stukje verbrand, maar niet zo gecontroleerd dus :-) Ach, aldoende leert men..........
  2. Sandra:
    16 november 2015
    hahaha, hoe krijg je het voor elkaar :)
    je moet echt een boek gaan schrijven Joost, je kan zo leuk schrijven :)
  3. Merk X:
    16 november 2015
    Totaal gebrek aan controle! Morgen maar iets minder heftig tekeer gaan.. Rustig zitten onder de mangoboom is beter.. Pilsje erbij en chilltime is on!
    Bier op de werkvloer?? Alleen als mijn baas het goed vindt. ;)
  4. Ad Kop:
    16 november 2015
    Man, man, man, dat is pas lachen. Met één aanstekertje heel Senegal platgebrand. Was je niet geschrokken?
  5. Merk X:
    16 november 2015
    Hahaha, had geen tijd om te schrikken Adje. Moest handelend optreden en hoofd koel houden. Had wel snel door dat ik het niet meer in de hand had. Het ging compleet los.. Toen was het enige dat mij restte om het vuur in goede banen te leiden.. Het mocht natuurlijk niet naar de buren overslaan.. en aan de andere kant stonden mijn plantjes en mijn composthoop.. Rennen met emmers water. Alles is uiteindelijk goed gegaan, dus inderdaad: lachen :)
  6. Twelve Digit:
    16 november 2015
    Oh no, look what you got yourself into now!
  7. Merk X:
    16 november 2015
    Yo Twelve! I seen what I got myself outfrom then. All safe and sound. Thanks and Praises yunno, hahaha. De enige die nog vermist wordt is Jim Pega, maar je weet, die redt zichzelf wel. Die is KEIHARD!
  8. Twelve Digit:
    well... yeah, seen!
  9. Merk X:
    hahaha, fiyabunfiyabljaze.rasta. Seeeen!
  10. Ingrid Warnaar:
    24 november 2015
    Hallo Joost,
    Kun je mij een mail sturen? Dan heb ik jouw e-mailadres. Wil even wat met je bespreken. Groetjes, Ingrid Warnaar
  11. Merk X:
    24 november 2015
    email is gestuurd Ingrid
  12. Karin van Tol:
    3 december 2015
    Lieve Joost, ben zojuist lid geworden van je reisblog. (Ik hoef geen welkomstcadeau, zoals bij de NCRV-gids). Wat een eng verhaal, gelukkig geen persoonlijke ongelukken. Je had ook de rustdag in ere moeten houden! Heeft deze gebeurtenis het Senegalees Witte Weekblad gehaald? Kennen ze in Senegal trouwens ook waterschapsbelastingen? En sinterklaas? Groetjes, ik ga weer verder snurken.
  13. Merk X:
    10 januari 2016
    winterslaapje Sunshine? :) Welkom bij Hoioma! (welkomstcadeau is onderweg) Hier geen waterschapsbelasting gezien.. sowieso geen belasting gezien nog.. Als dat maar goed gaat. Wel Sinterklaas gezien in de supermarkt, van chocola.. maar geen huis-aan-huisbladen hier. Nog de beste wensen voor 2016 trouwens, voor ik dat helemaal vergeet.
  14. Wiebeke:
    12 januari 2016
    Hallo joost en maimouna hoe gaat het met jullie en de kinderen groetjes van hans en wiebeke
  15. Marcel:
    25 januari 2016
    Hoi Joost. Ik zit met spanning te wachten op een nieuw verhaal. Nog wat geplant? Nog wat geoogst? Leven nog steeds goed voor jullie? Gr, Marcel
  16. Merk X:
    28 januari 2016
    Hoi Marcel
    van alles geplant, maar weinig geoogst. Maar we laten ons niet uit het veld slaan. De pepers doen het goed. Dat is mijn enige oogst tot nu toe.. en ik houd niet eens van peper. Het is hier al heet genoeg zonder peper. Ga direct weer met de fiets op weg. Zal binnenkort een nieuw verhaal tikken. We hadden hier weer een flinke uitval van internet, maar dat is nu verholpen. Heb ook een nieuwe laptop, dus kan weer helemaal los. Tot snel!