Petit à petit

6 november 2015 - Mbour, Senegal

No, no, no, november is niet te doen. Overdag is de gevoelstemperatuur al snel boven de veertig.. een beetje als mijn leeftijd zeg maar. Nu boeit die hitte natuurlijk niet, want binnenshuis is het overdag gewoon koel, maar ik moet ook naar dat land fietsen. Probeer dus zo vroeg mogelijk te vertrekken (wil nog niet echt lukken hehe). De heenweg is dus wel te doen, maar als het middaguur nadert, begint de zon echt te branden. Meestal rijd ik rond 'n uur of twee, drie weer richting huis. Een soort helletocht. Ik ga niet iedere dag naar dat land. Eén keer per twee dagen is te doen. Heb ook een 'compagnon', Ibrahima, die op een ander gedeelte van 't land werkt. Hij geeft af en toe ook mijn plantjes water. Via hem leer ik ook wat wel en wat niet te doen. Had al veel fouten gemaakt, maar beetje bij beetje begin ik die Afrikaanse grond te doorgronden. Da's geen potgrond. Heeft veel bemesting nodig, dus als ik weer eens het kippehok heb schoongemaakt, gaat die chickenshit over het land. Scheelt een slok op een borrel.

Zat pas op de fiets en zag een roadkill liggen. Heb je in Nederland ook wel ('n vogeltje, soms 'n kat), maar hier liggen dus ook platgereden kameleonnen. Gelukkig had 'ie niet de kleur van het asfalt aangenomen voor hij stierf, anders was ik over 'm heen gefietst.

Sinds een tijdje gaan we één keer per week naar een echte supermarkt! Dat had ik wel effe nodig. Nu hebben we kaas en chips en meer van dat soort zaken die het leven veraangenamen.. Biertje??? Het prijsniveau is wel dat je denkt, WTF?! Pot Nutella €7, blikje speciaal bier €6, kilo gehakt €8... Ging pas slagroom halen, want Amadou was jarig en ik wilde een kwarktaart maken. Kwark hadden ze wel, maar Dr. Oetker blinkt uit door afwezigheid. Ook niet onder de Q van Quarque, helemaal niets. Dat werd dus een appelcake - zonder slagroom, want die veranderde subiet in boter. De appelcake was van Maïmouna en was te lekker.

Op het land gaat het, zoals gezegd, nog niet helemaal top. Maar heb nu wel wat veldjes met groeiende dingen. Watermeloen doet het goed hier, en bonen. Heb ook wat komkommerplanten en tomatenplanten.. en één paprikaplant! Plantjes die op het menu staan bij insecten heb ik onder een muskietennet gezet. Dat was een goeie zet. Heb ook een composthoop gemaakt. Dat was dan weer nieuw voor Ibrahima. Each One Teach One zullen we maar zeggen. Over een half jaar heb ik een berg goeie grond, hoop ik.

Ikzegje, de groeten en tot de volgende keer

1. Roy. G:
    6 november 2015
    Verhaal met Saus. Wat kan je leuk schrijven kerel.
  2. Ad Kop:
    6 november 2015
    Ik moest lachen. Misschien kan ik je dan i-melen van de week.
  3. Merk X:
    Dank je Roy!

ennuh Adje, ik word nu al melig. Kan haast niet wachten op die i-meel.
  4. Marcel:
    9 november 2015
    Top verhaal weer. Ik merk dat ik het toch wel heel leuk vind om je gevecht met Afrika (en dan met name met de grond) te kunnen volgen. En mooi dat je van elkaar kunt leren. Daarom zijn we op deze aardkloot niet alleen natuurlijk.
    Ik zal er hier één op je nemen, halve liter voor 75 cent of zo :-)
  5. Merk X:
    16 november 2015