Eén jaar in Sénégal

31 augustus 2015 - Mbour, Senegal

Vandaag is het precies een jaar geleden dat wij naar Senegal vertrokken. Een speciale dag vraagt om een speciale maaltijd en dus hebben we een  kip en een ananas  geslacht. Nu nog wat kerries vangen en dan hebben we een feestmaal. Ik had nog niet verteld dat we drie jonge katjes hadden. Eerst hadden we Leopatra, een poesje, en al snel kwamen haar broertjes haar opzoeken: El Tigre en Muy Importante. Ze waren een paar weken jong en schattig enzo. Leopatra en El Tigre waren de bijdehandjes. Altijd op jacht en brutaal.. Op een dag lagen ze dood in de achtertuin… Oh verdriet. Wij vermoeden dat de twee een vergiftigde muis hebben verorberd.. Nu is Muy Importante helemaal alleen.. Alleen met hond Toekie en vijftien kippen… en wij natuurlijk. Roel en zijn Beestenboel is er niets bij. Het eten voor Muy halen we op het strand of uit de zee. Er drijft altijd wel een vis die uit een vissersnet heeft weten te ontsnappen, maar daarbij dodelijk gewond is geraakt. Wij hanteren altijd de regel ‘zijn de ogen helder, dan is de vis vers’. Muy vindt het prima. Knorrend vreet hij de graten kaal. Geen vis gevonden, dan krijgt ie een beetje vlees van Toekie’s portie.

Verder hebben we de waterput bij het stukje grond uit laten diepen. Het grondwater zit op zo’n 10 meter diepte. Dat wordt dus spierballen kweken… in onze eigen ‘sportschool’. Vorige week was ik iets te enthousiast bezig met worteltjes, uien, pompoenen en bloemetjes zaaien. Kwam terug als een kreeft .. Echt tot vervellens toe gewerkt. Ben nu weer als nieuw, dus morgen eens kijken of er iets is opgekomen. Ik was er vrijdag even, maar er was nog niets boven de grond. Ik was vrijdag op weg naar mn grond, maar ineens sloeg ik bij een kruising rechtsaf richting Oost Afrika. Op een bordje stond Malicounda en daar woont een vriend. Ik had gehoord dat hij ziek was en … ineens reed ik richting het onbekende. Na een kilometer of twee reed ik een dorp in, een vrij groot dorp. Ik wist alleen de naam van mijn vriend en de naam van de man waar hij in huis woont. Ik dus de weg vragen. “Eerst zie je een moskee aan je linkerhand, dan eentje aan je rechterhand en verderop nog één aan je rechterhand. Daar moet je het nogmaals vragen”.. Yeah right. Ik dus moskeeën tellen tot ik het dorp uitreed en midden in Kweeniewaar stond. Nooit die tweede moskee gezien aan mijn rechterhand. Heb nog drie keer de weg gevraagd en toen kreeg ik een escorte toegewezen door een oudere man. Een jong ventje moest stoppen met voetballen en mij begeleiden naar het huis van Ousmane Diouf. Zo gezegd zo gedaan. Kwam het allemaal toch weer goed.

Oh ja, ik heb ook nog een tweede schilderij gemaakt. Bijna af. Rest nog de finishing touch. Wel lastig schilderen als het regentijd is. Ik heb de hut op het dak ‘toegeëigend’, maar als het hard regent, waait het ook hard en dan regent het in de hut. Da skiet nie op. Die regentijd is trouwens vrij heftig aan de kust. In het binnenland heb je af en toe buien, hier heb je bijna iedere dag hoosbuien. Mag de pret niet drukken. Ik hoor net de kip pruttelen in de pan. Tijd om gedag te zeggen. Tot de volgende keer!

1. Marcel:
    1 september 2015
    Weer een sappig verhaal Joost. En als ik het zo lees heb je nog geen spijt van je beslissing het werk in NL het werk te laten. Succes in het tweede jaar!
  2. Pieter:
    1 september 2015
    Succes jochie! :like:
  3. Roy. G:
    4 september 2015
    Hé Joost jonge. Weer een mooi en sappig verhaal. Leuk te horen dat het goed gaat met jullie en de gezinsuitbreiding met de dieren. Leuk hoor. Hebben de jongens het ook naar hun zin?

Een paar foto's bij het verhaal zou ook heel mooi zijn. Foto's van jullie en de omgeving.

Ik wens jullie heel veel succes met alles wat jullie ondernemen in dit tweede jaar.

Groet, Roy
  4. Mariska O:
    12 september 2015
    Hi Joost, ik vind het altijd heel leuk om jullie verhalen te lezen maarre wanneer kom je nou eens terug van vakantie ;-)
  5. Karin van Tol:
    2 november 2015
    O Joost, ben zo blij dat het goed gaat met jou. Sunshine mist je wel hoor. Waar houdt Maimouna zich mee bezig???? Ik ga over 1,5 week naar Madrid, ook leuk. Maar ik kom weer gewoon terug op Nederlandse bodem! Ze kunnen me hier (nog) niet missen....
    Groetjes, Karin
  6. Merk X:
    6 november 2015
    En nu allemaal in één keer :)

Uch onmisbare Sunshine, veel plezier in Madrid!
    groetjes van Glanzende Pijl
    Uch

Hoi Mariska,
    de terugkomst staat nog niet gepland, maar lijkt me wel tof om weer eens voet op NL bodem te zetten.. en dan in de winter. Ik mis de kou een beetje. Het is november en ik lig 's nachts dekenloos op t dakterras.. wel mooie sterrenhemel hier :)
    Alles goed met het thuisfront? En op de BSGR, op de 'nieuwe' afdeling met al die 'nieuwe' collega's? Ik werk nog steeds op de afdeling Have Fun hier. Zal eens een nieuw verhaal in elkaar zetten.

Hoi Roy,
    alles gaat goed hier, behalve het oogsten van groente en fruit. Wel veel mango's en sinasappelen, maar voor de rest nog weinig. Ben nu een half jaartje bezig en leer beetje bij beetje wat wel en wat niet kan. De jongens zitten of op t strand of achter de Playstation en school vinden ze helemaal nikx, dus dat gaat lekker :)
    Ennuh, die foto's, tsja, mn telefoon is kapot gegaan op t strand. Al n tijdje fotoloos... Ik doe even n beroep op je verbeelding en zal het volgende verhaal zo beeldend mogelijk schrijven..

Hoi Pieter,
    lievv
    broertje

Hoi Marcel,
    thanks! Nee, ik heb nog geen spijt, maar er zijn wel n paar zaken die me niet bevallen. Internet met de snelheid van n slak bijvoorbeeld, of de prijs van n speciaal biertje (blikkie abdijbier 6 euro?!).. Gelukkig is het pils wel normaal geprijst. Met die hitte hier (echt bizar af en toe, vooral oktober en november.. nu dus) lust ik er wel af en toe eentje. Stroomuitval is ook zo'n issue waar je niet blij van wordt, maar ach, een beetje tegenslag gaan we niet uit de weg. Ja toch? Niet dan?