Nieuw jaar, nieuwe kansen!

6 januari 2015 - Mbour, Senegal

Helaas, ik begin dit jaar met een teleurstellend bericht. We hebben niet de jackpot gewonnen met dat eindejaarskraslot. Geen ton voor mijn wereldreis.. Maar wel € 50,- gewonnen, dus het begin is er! De Kerstvakantie is weer ten einde. De kinderen zijn met frisse tegenzin naar school. De school is 'veel stommer' dan in Nederland! Okay, fijn om te weten, maar hoe zuur ook, die 'appel' gaan ze opeten. Althans, dat is de bedoeling.

Ik ben nog steeds bezig met dat stamboomverhaal. Gaat lekker. Bladzijde 75 is in aantocht. Tussendoor put ik water en verzorg de plantjes. Er begint nu van alles te groeien. Er is een klein meloentje, er zitten bloemetjes aan de tomaten- en paprikaplantjes, de bonenplanten groeien als kool... en binnenkort eten we de eerste radijsjes. Allemaal kleinschalig gerotzooi in de marge, maar toch leuk en leerzaam. Als ik, na dat boek, mij volledig op de plantjes kan storten op dat grotere terrein, weet ik tenminste al ongeveer wat het goed doet en wat beter.

Het winkeltje is een drukke bizniz. Geen moment rust. Niks voor mij en ik houd mij er dan ook verre van. Heb vroeger wel veel 'winkeltje' gespeeld, maar dat ging in het Nederlands. Hier is het Wolof, ennuh.. ikke niet veel begrijpen. Maar ieder z'n ding. Het loopt lekker en dat is het belangrijkste .. en goed voor de omzet.

Verder wordt er door de buurtbewoners geklaagd dat het wel koud is nu. Het kwik zakt 's avonds tot ongekende laagten.. Hoewel het nog niet beneden de twintig graden is geweest volgens mij.. Wij zijn dan ook nog steeds op het strand te vinden. Zwemmen is even voorbij, want de temperatuur van het water lijkt nu op die van de Noordzee in de zomer. Koud dus. Pootje baden okay, maar verder dan de knieën, echt niet.

Ik ga weer even verder werken aan dat boek. De hartelijke groeten vanuit Senegal en tot de volgende keer!

1. Ad Kop:
    6 januari 2015
    Joost, ik maak mij zorgen over de bonenplanten die groeien als kool.
    We willen geen kool, we willen bonen. Doe er wat aan, zou ik zeggen.
  2. Merk X:
    14 januari 2015
    Ook ik maak mij ernstig zorgen Adjuh. Eén bonestaak is nu zo hoog gegroeid, dat zij de wolken krabt. Pas nog een jochie naar beneden geroepen. Hij was omhoog geklommen op zoek naar reuzen. Heb 'm snel teruggestuurd naar z'n chocoladefabriek. Het moet niet veel gekker worden.