De bandenplaktoko-tussenstop

6 juni 2015 - Mbour, Senegal

Hoi allemaal!

Hier weer een berichtje uit Senegal. Het bezoek uit Nederland is weer lang en breed thuis. Ze konden ons niets vertellen over ‘de reorganisatie bij de BSGR’, dus ben ik op anderen aangewezen.. Jullie dus. Hoe gaat het daar altesaam? Heeft de afdeling een nieuwe naam? Zit iedereen op een andere plek? Is het werk veranderd? Mijn werk is in ieder geval veranderd. Ben na het vertrek van de Nederlandse delegatie begonnen met het ontginnen van ons stukje grond. Eerst ben ik lopend gegaan. Wel leuk met de hond, maar ook erg ver. Toch snel een kilometer of vijftien heen en terug.. En op de terugweg is het dan ook nog bloedjeheet. Na een paar keer lopen, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan fietsen.. Moet dan wel een flink stuk omrijden, anders kom ik vast te zitten in het zand. Halverwege de route heeft mijn zwager een bandenplaktoko. Daar heb ik mijn vaste pauzeplek waar ik (in mijn eigen tijd) een sigaretje rook alvorens ik verder ga richting werkplek.

De werkplek lijkt in geen enkel opzicht op mijn BSGR-werkplek. Er staat een grote mangoboom (oppassen met de fiets!) en in de schaduw van die boom heb ik een steen als zitplek met daarnaast een asbak. Jawel, ik mag op mijn werkplek roken. Mag ook wel als je ziet wat voor een werk ik moet doen. Heb een pikhouweel gekocht en een schop en heb een stukkie grond losgehakt. Dat gebeurt in de volle zon. Heet, wat heet.. Heb ondertussen spieren als kabels van al dat hakken. Ik probeer meestal een uurtje of twee te werken (meer dan genoeg heb ik van Ad geleerd (mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen)) en vertrek dan weer naar huis. Na een welverdiende douche is het dan de bedoeling dat ik verder ga met een schilderijtje. Al met al heb ik dan wel een werkdag van acht uur… Het eerste schilderijtje is ondertussen af. Afijn, genoeg te doen hier. Ik hoef me niet te vervelen. En stel dat ik me toch zou gaan vervelen, dan kan ik altijd nog naar het strand. Het water is nu lekker. Zelfs ik heb al gezwommen!

Vandaag is het zaterdag, dus chilldag. Spelletjes spelen met de jongens, filmpje kijken, potje Playstationnen.. Easy does it. De hartelijke groeten aan mijn ex-blokcollega’s van vroeger, Geert, Jan en Alex en natuurlijk aan alle andere blokken. En voor ik het vergeet: felicitaties voor die dikke kale Trappist van INV met het kampioenschap van PSV. Wèèèll… yeah you know.

1. Marcel:
    8 juni 2015
    Ha die Joost. Weer leuk om je verhaal te lezen. Toch wel lekker, werkdagen van 2 uur. Ga ik denk ik hier ook invoeren.
    De afdeling heet nog steeds Heffen en de voorlopige plaatsing is inmiddels geweest. We moeten we afscheid nemen van 3 collega's die inmiddels van B&B overgekomen waren. Die gaan alle 3 naar de frontoffice. In ieder geval heeft iedereen van de afdeling een plekje binnen de BSGR. Gelukkig maar.
    Het weer is hier ook lekker nu, maar zo heet als bij jullie zal het niet gaan worden. Van de week wel een dag gehad met een graad of 35. Das toch niet lekker hier en vast vergeleken bij Senegal nog wintertemperatuur.
    Gaaf portret trouwens, je blijkt toch kunstiznniger dan ik dacht :-)
    gr,
    Marcel
  2. Sandra:
    8 juni 2015
    Ha die Joostje,
    wat leuk om jouw verhalen allemaal te lezen en wat kan je het toch allemaal leuk op- en beschrijven :)
    Erg leuk om te lezen dat het daar goed gaat!
    Groetjes Sandra